محرابیان: رکورد رشد تولید برق در بین دولت‌های پس از جنگ شکسته شد-راهبرد معاصر

محرابیان: رکورد رشد تولید برق در بین دولت‌های پس از جنگ شکسته شد

وزیر نیرو در آخرین جلسه هیات دولت گفت: دولت‌های پس از جنگ بین سالانه ۵ میلیارد کیلووات ساعت تا ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت عملکرد داشتند، در دولت سیزدهم این عدد به ۱۵/۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال رسیده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 24
کد خبر: ۲۵۱۳۳۶

به گزارش راهبرد معاصر،‌ علی اکبر محرابیان در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم گزارشی از فعالیت این وزارت خانه اعلام کرد.


وی در ابتدا گفت: این گزارش حاصل حمایت و مدیریت رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی دولت محترم و حاصل تلاش ده‌ها هزار همکار ما اعم از مدیران، مهندسین، کارگران شرکت‌های پیمانکاری، مهندسین مشاور و شرکت‌های دانش‌ بنیان است.


وی افزود: ما در صنعت برق در شروع دولت مجموعه مشترکین‌مان ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود، در حال حاضر تعداد مشترکین به ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار اشتراک رسیده است؛ یعنی بالغ بر ۳ میلیون اشتراک صنعتی کشاورزی عمومی تجاری و خانگی به مشترکین ما افزوده شده.
محرابیان ادامه داد: کل افزایش برق تولیدی و مصرفی کشور از ۲۸۷ میلیون کیلووات ساعت در سال به ۳۳۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده؛ یعنی رشد حدود ۴۵/۷ تراوات ساعت داشته‌ایم. اگر بخواهیم سرانه‌ای را بگیریم، سرانه این رشد سالانه ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت به تولید و مصرف کشور اضافه شده که بیش از ۸۰ درصد این افزایش تولید در بخش صنعت و تولید کشور مصرف شده است.


وزیر نیرو عنوان کرد: مقایسه این عدد با اقدامات دولت‌های پس از جنگ عدد جالبی است؛ دولت‌های پس از جنگ بین سالانه ۵ میلیارد کیلووات ساعت تا ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت عملکرد داشتند، در دولت سیزدهم این عدد به ۱۵/۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال رسیده است.


3 نیروگاه در مرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد
وی خبر داد:‌ در خصوص نیروگاه‌های منصوبه، ما در شروع دولت ۸۵ هزار مگاوات نیروگاه منصوبه داشتیم، در حال حاضر این عدد از ۹۳ هزار مگاوات عبور کرده، یعنی ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه منصوبه و در کنار این ۲۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های موجود ما با اجرای طرح‌های دانش بنیان و ارتقای توان افزوده شده و نیروگاه‌های متعددی نیز در نوبت بهره‌برداری هستند؛ در همین ماه مرداد سه نیروگاه سهند، رود شور و ری را به بهره‌برداری می‌رسانیم.


محرابیان خبرداد: یش از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است که حدود ۸۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی است، متوسط پیشرفت این نیروگاه‌ها ۵۰ درصد است. در بخش مدیریت انرژی نکته جالب توجه این است که بیش از ۵۰ درصد کل برق تولیدی و مصرفی کشور از طریق کنتورهای هوشمند مدیریت می‌شود که این بسیار ابزار مناسبی‌ است برای هم مدیریت مصرف و هم جلوگیری از اتلاف انرژی.


وزیر نیرو تصریح کرد: در بخش آب خیلی مختصر اگر بخواهم عرض کنم، برنامه‌ای که در ابتدای شروع دولت توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد در آن برنامه ما هدف گذاری کردیم و برنامه اصلی منتشر شده و در دسترس همه کارشناسان و خبرگان صنعت است، در آن برنامه‌ها پیش بینی کردیم که ۵.۴ میلیارد متر مکعب به ظرفیت سدهای کشور اضافه کنیم؛


سدهایی که به بهره‌برداری رسیده یا آبگیری شده یا مراسم رسمی داشته یا به هر صورت با توجه به پایان زود هنگام دولت هنوز مراسم برگزار نشده، بیش از 4/1 میلیارد متر مکعب این سدها به هدف رسیده یعنی ۷۵ هدفگذاری ۴ ساله.


وی ادامه داد: در بخش آبرسانی که این دوره ضرورت داشت و به این مسئله خیلی توجه شود، با توجه به تنش‌های آبی که ما در اقصی نقاط کشور در شروع دولت داشتیم، شاخص خشکسالی ۳۶ ماهه دولت بسیار شدیدتر است از ۳۶ ماهه قبل از شروع دولت؛ یعنی در این دوره ما خشکسالی‌های بسیار زیادی داشتیم به خصوص در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰، علی رغم این می‌بینیم تنش‌های آبی ما به شدت کاهش پیدا کرده است.


ما مسائل تابستان ۱۴۰۰ را در اقصی نقاط کشور خاطرمان است؛ مسائل خوزستان، سیستان و بلوچستان و مسائل کردستان، همدان، شهرکرد و انواع و اقسام شهرها و مناطقی که دارای تنش شدید آبی بودند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده